Intrebari frecvente
blank space

Intrebari Frecvente despre Asigurarile de Garantii

1. Ce este o asigurare de garantie?

  • Asigurarea de garantie face parte din categoria instrumentelor de garantare reglementate de legislatia achizitiilor publice si este emisa sub forma unui contract de asigurare format din Polita, Clauza de garantare, Conditiile generale de asigurare. Contractul de asigurare se incheie intotdeauna intre trei parti (Asigurator, Asigurat, Beneficiar). Prin contractul de asigurare, Asiguratorul (Gothaer Asigurari Reasigurari) se obliga irevocabil sa garanteze Beneficiarului indeplinirea tuturor obligatiilor contractuale asumate de Asigurat fata de acesta si se obliga sa despagubeasca Beneficiarul in limita prejudiciului creat, in conditiile in care Asiguratul se face vinovat de neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a acestor obligatii garantate.

2. De ce ar trebui sa cumpar o asigurare de garantie?

  • O asigurare de garantie este solicitata obligatoriu daca se doreste participarea la o licitatie/achizitie publica, in vederea obtinerii unui contract de lucrari, furnizare produse sau servicii. La fel, in cazul in care se semneaza un contract de achizitie publica este obligatorie constiturea unei garantii de buna executie in favoarea Beneficiarului.

3. Cum functioneaza o asigurare de garantie si cine este Beneficiarul acesteia?

  • Asigurarea de garantie se emite ca instrument de garantare doar pentru contractele de achizitii publice, prin urmare Beneficiarul garantiei trebuie sa fie obligatoriu o autoritate de stat sau, in cazul beneficiarilor privati, contractul pentru care se solicita garantia trebuie sa fie reglementat de legislatia achizitiilor publice in vigoare.

4. De ce sa aleg o asigurare de garantie, in locul unei scrisori de garantie bancara?

  • Principalul avantaj al unei asigurari de garantie il reprezinta statutul sau de instrument de garantare conditionat: mai exact, plata catre Beneficiar se face de catre Asigurator numai dupa dovedirea culpei Asiguratului – neindeplinirea unei obligatii contractuale, stipulate in contractul pentru care a fost emisa garantia. Astfel, Asiguratul este protejat impotriva cererilor nefondate, abuzive sau eronate ale Beneficiarului.

  • Asigurarea de garantie reprezinta o alternativa avantajoasa, comparativ cu scrisoarea de garantie bancara. Costurile totale sunt mai mici, iar garantiile colaterale solicitate nu pun presiune asupra resurselor financiare si a capitalului de lucru al Asiguratului, oferindu-i o mai mare libertate si independenta financiara.

  • Totodata, aceasta asigurare iti ofera o rata de lichiditate mai mare.

  • Mai multe detalii privind motivele pentru care o asigurare de garantie este mai avantajoasa decat o scrisoare bancara poti gasi aici.

5. Cat costa o asigurare de garantie?

  • Prima de asigurare platita de Asigurat se determina prin aplicarea unui procent la valoarea totala a garantiei, fara alte costuri suplimentare. Prima de asigurare difera in functie de tipul garantiei si de perioada de valabilitate. In cazul garantiei de participare la licitatie, puteti afla foarte rapid care sunt costurile de emitere creandu-va un cont si folosind aplicatia noastra online. Daca sunteti interesat de o oferta pentru garantia de buna executie, in sectiunea Contact puteti solicita o oferta de pret si un specialist Gothaer va lua legatura cu dumneavoastra in cel mai scurt timp.

6. In cat timp pot obtine o asigurare de garantie?

  • Iti creezi un cont si obtii imediat oferta de pret pentru garantia de participare la licitatie impreuna cu limita maxima (plafonul) pentru care putem emite garantii. Limita este stabilita exclusiv in functie de analiza de risc privind bonitatea si solvabilitatea companiei tale.

7. Cum pot obtine o asigurare de garantie?

  • Iti creezi un cont, obtii imediat oferta noastra pentru emiterea garantiei de participare la licitatie si poti transmite solicitarea de emitere a politei. Daca doresti o oferta pentru garantia de buna executie poti completa formularul Cerere de oferta sau poti lua legatura cu noi folosind rubrica de Contact.

8. In ce conditii se emit asigurarile de garantii?

  • Asigurarile de garantii se vor emite intotdeauna in conditii de risc minime, fiind echivalente unor angajamente de plata bancare. Procesul de acordare a unei asigurari de garantie presupune intotdeauna o analiza de risc a solicitantului, in ceea ce priveste bonitatea, solvabilitatea si capacitatea acestuia de a-si indeplini obligatiile contractuale asumate fata de Beneficiar. Analiza de risc are la baza situatia financiara a solicitantului, capacitatea si experienta acestuia, dar si reputatia, notorietatea de care se bucura. Buna reputatie este un criteriu de indeplinit definitoriu si se refera la calitatea, experienta, moralitatea actionarilor/directorilor, precum si in puterea financiara detinuta de potentialul Asigurat.

9. Ce documente imi vor fi necesare pentru a solicita o asigurare de garantie?

De regula solicitam urmatoarele documente:

  • Completarea completa si corecta a Cererii chestionar
  • Bilanturi contabile complete pentru ultima perioada de raportare (anuala si semestriala)
  • Raport anual cenzori
  • Raport anual auditori
  • Balantele analitice de verificare pentru ultima luna incheiata
  • Balantele analitice ale conturilor Client si Furnizori pentru ultima luna incheiata
  • Balantele analitice ale conturilor 331 si 332 pentru ultima luna incheiata
  • Graficele de rambursare a creditelor (daca este cazul)
  • Detaliile licitatiei publice, respectiv nr. SEAP al licitatiei (in cazul garantiei de participare la licitatie)
  • Contractul pentru care se doreste garantia, impreuna cu documentatia de atribuire ( in cazul garantiei de buna executie)

10. Garantii colaterale solicitate

  • Asigurarile de garantii sunt echivalente scrisorilor de garantie bancara. Pentru orice asigurare de garantie emisa se solicita o garantie colaterala, de regula sub forma unui bilet la ordin sau CEC avand aceeasi valoare cu garantia. In situatia in care se impune executarea garantiei si Beneficiarul primeste in mod indreptatit o despagubire, Gothaer se subroga in drepturile Beneficiarului si preia dreptul de creanta asupra Asiguratului. In termen de 20 de zile de la data efectuarii platii despagubirii, Asiguratul are obligatia de a returna Gothaer suma platita Beneficiarului, iar nereturnarea despagubirii pe cale amiabila, atrage dupa sine procedura de recuperare a despagubirilor de la Asigurat. Garantiile colaterale sunt restituite Asiguratului la expirarea valabilitatii asigurarii, daca Beneficiarul politei nu a solicitat sau primit despagubiri.